Türkiye’de Rekabet Büyüyor, Mağazaların Kara Geçiş Süresi Kısalıyor

Spread the love

Perakende sektörü, açılan AVM’ler ile birlikte yepyeni bir dönüşüm içine girdi. Türkiye’de özellikle de büyük şehirlerde cadde mağazacılığı,yerini AVM’lere bırakmış durumda.

Markalar da her yeni açılan AVM projelerinde yer alma konusunda hassas davranıyor. Mağazalaşma konusunun AVM yatırımlarıyla birlikte, yatırımın geri dönüş hızını da etkilediğini belirten Kiğılı, mağazaların kâra geçiş süresinin ortalama 8 ile 20 ay arasında değiştiğini belirtiyor. 1987’de Türkiye’nin ilk AVM’si Galleria’nın kurulmasıyla başlayan mağazacılık, AVM’lerin hızla çoğalmasıyla yepyeni bir dönüşüm içine girdi. Dünya geneline bakıldığında mağazacılık anlayışı, günden güne farklı bir hal alıyor. Türkiye içinde rekabet artıyor ve bu artış oldukça büyük ivmelerle gerçekleşiyor. 2013’de rekabet büyüyerek devam ederken, AVM’lerde açılan mağazaların büyüklüklerine göre kâra geçme süreleri uzuyor, cadde mağazalarında ise durum tam tersi. Son 5 yıl içinde tüketimdeki artışın rekabeti ve genel giderlerdeki artışı getirmesiyle, kâr marjının düşerek yatırımların geri dönüş zamanının uzadığını söyleyen Kiğılı Ceo’su Hilal Suerdem konuyla ilgili şu açıklamaları yapıyor. “Son 5 yıl içerisinde tüketimde ciddi artış oldu. Bu artış beraberinde rekabette ve genel giderlerde de artışı getirdi. AVM’ler açıldıkça artık markalar mağazalaşarak büyümeye başladı. Kâr marjı düştü, yatırımın geri dönüş zamanı uzadı. Bir mağaza veya şubenin kâra geçme süresi 5 yıl önce ortalama 8-12 ay iken, 12 -16 aya uzadı. Artık tüketiciler daha bilinçli alışveriş yapmaya başladı ve özellikle de erkek tüketicilerde büyük değişim yaşandı.Markalar yeni açılan AVM’ler ile birlikte mağazalaşmaya önem vermeye başladı. Fakat perakende sektöründe önemli olan çok mağazanız olması değil, doğru yerde ve doğru zamanda mağaza açmak. Biz Kiğılı olarak doğru mağazalaşmayla perakende stratejimizi belirliyoruz.”

 

“MAĞAZALARIN LOKASYONU ÖNEMLİ”

 

Moda perakendeciliğinde metrekareler ve ürün çeşitliliğinin büyümesiyle AVM’ler daha fazla tercih ediliyor. Mağazanın yeri ve büyüklüğünün, kâra geçiş süresini etkileyen en önemli faktörler olduğunu söyleyen Suerdem şu açıklamalarda bulunuyor; “Mağazalarımızın kâra geçme süresi mağazalarımızın büyüklük ve lokasyon durumlarına göre değişiyor. Mağaza işlek bir caddedeyse kâra geçme süresi kısalıyor. Ortalama bir rakam vermek gerekirse mağazalarda kâra geçme süresi 8 ay ile 20 ay arasında değişiyor. Mağaza ne kadar büyük ve doğru lokasyonda olursa kârlılık süresi kısalıyor. Son dönemlerde AVM’ler daha çok ivme kazansa da AVM’lerdeki kârlılık süresi cadde mağazalarımızdan daha uzun sürüyor.”