Hazır giyim ihracatını artıracak tüyolar

Spread the love

sektörAvrupa’ya yönelik hedefler, Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği’nin (TGSD) düzenlediği “Gelecekte Satın Alma Stratejileri ve Beklentileri” panelinde masaya yatırıldı.

Kimtex’in sponsorluğunda Marks&Spencer, Li& Fung, Spring Near East Manufacturing, Cherryfield, Perseus, Apparel Lab, Koton ve LC Waikiki’nin üst düzey yöneticilerinin katıldığı panelde konuşan TGSD Başkanı Cem Negrin, AB’de yaşanacak ekonomik toparlanmanın hazır giyim ihracatını 1 milyar dolar artıracağını söyledi.

AVRUPA’DAKİ TOPARLANMA İHRACATIMIZI ARTIRACAK

Ülke ekonomisinin 2013 performansının beklentilerin altında kaldığını buna karşın hazır giyim sektörünün Türkiye ortalamalarının önünde seyrettiğine dikkat çeken Negrin şöyle d evam e tti: “ Geçen y ıl 1 6,1 m ilyar dolar olan ihracatımızı yaklaşık yüzde 8 oranında artarak 17,3 milyar dolar seviyesine çıkardık. İç pazarda hazır giyim harcamaları yüzde 6 genişleyerek 50 milyar TL’ye yükseldi. Organize perakende pazarı ise yüzde 10’a yakın genişleyerek 31,5 milyar TL büyüklüğüne ulaştı. Hazır giyim sektörünün 2014 yılı ihracat hedefini ise yüzde 7 artış ile 18,5 milyar dolar olarak belirledik. İç pazarda toplam hazır giyim harcamalarının yüzde 6-8 büyüyerek 53-54 milyar TL’ye, organize perakende pazarının ise yüzde 8-10 büyüme ile 34-35 milyar TL büyüklüğe ulaşılmasını öngörüyoruz. Bu hedeflere bağlı olarak sanayi üretimi de yüzde 5 -6 arasında büyüyecek.

KORUMA ÖNLEMLERİNİN KALDIRILMASI 2014’E DAMGASINI VURACAK Cem Negrin, 2 yılı aşkın bir süredir devam eden iplik ve kumaştaki koruma önlemlerinin kaldırılmasını, sektör adına 2014 yılına damgasını vuracak en önemli gelişmelerden biri olarak gördüklerini ifade etti. Böylece üreticilerin maliyetlerinde önemli bir iyileşme yaşayarak rekabet güçlerini ve ürün kalitelerini artırabileceklerini işaret eden Negrin, sözlerini şöyle sürdürdü: “Aynı şekilde hazır giyim ürünlerine uygulanan koruma önlemlerinin kaldırılması veya azaltılması Türk markalarının rekabet güçlerini artıracak, büyümelerini hızlandıracak. Yerli kumaş üreticilerimizi liberal ekonomide yer olmayan antidamping uygulamalarıyla koruma gayretlerini bir yana bırakmamız gerekiyor. Fabrikalarımız daha fazla Ar-Ge, daha geniş ürün yelpazesi ve daha düşük miktarlarda sipariş kabul ederek hizmet vermeleri durumunda kendilerinin ve hazır giyim sektörümüzün önünü açacaklardır. Öte yandan yeni teşvik düzenlemeleri sonrası 450-500 milyon TL seviyesinde gerçekleşen yıllık fiili yatırım tutarının 2014 yılında da aynı büyüklükte seyredeceğini düşünüyorum.” PANELE KATILAN ÜST DÜZEY YÖNETİCİLERİN GÖRÜŞLERİ Panelde Türkiye’den alım yapan yerli yabancı çok sayıda alım grubu yöneticileri de 2014 hedeflerini paylaştı. Kimtex CEO’su Tanzer Gözek: “Dünyada dinamiklerin çok hızlı değiştiğine dikkat çeken Gözek, yöneticilerin bu anlamda çok daha dinamik kararlar alması gerektiğini aktardı.” LCW’nin Tedarik Direktörü Şenol Dallı: 2014’te 2.7 milyar dolar ciro ve 1.2 milyar dolarlık da alım yapacaklarını açıkladı. Koton Tedarik Direktörü Akın Şimşek: “Yılda 40 milyon ürün satıyoruz. 2014’te bu sayı 55 milyona çıkacak” Coface Türkiye Genel Müdürü Belkıs Alpergun: “Yurt dışına açılan yerli yatırımcıların, yatırım kararı verirken pek çok başlıkla birlikte ekonomik risk oluşturabilecek sosyopolitik göstergeleri de dikkate almalarının yararlı olacağını vurgulayarak şunları söyledi: “Türkiye gelişmekte olan ülkeler içinde bu anlamda bölgedeki en dengeli ülkedir. İş dünyamız için ekonomik ve/ veya siyasi durumun dengesine bağlı olarak sosyal kriz riski olasılığı gerek MENA bölgesinde, gerekse tüm gelişmekte olan ülkelerle ilgili dış ticaret ve yatırım olanakları açısından mutlaka dikkate alınması gereken olgudur.” Sylvie Dayı / Marks & Spencer Head of Region: “Bölgede hala büyük bir potansiyel görüyoruz, sektöre ve ofise güven duyuyoruz, perakende işimiz için verdiğimiz alım desteğimiz devam edecek. Türkiye’ye gelmemizi sağlayan sektörün güçlü olduğu noktalar kumaş yenilikçiliği ve üretim, hazır giyim imalatında yerleşik kalite standartları olmuştu ve hala bu noktalar mevcut görünüyor.” Pınar Cebeci / Cherryfield Pazarlama, Dizayn ve İş Geliştirme Yöneticisi: “Bangladeş, Vietnam, Kamboçya, Myanmar önümüzdeki birkaç yıl boyunca yıldızı parlamaya devam edecek ülkeler. Pakistan yılbaşı itibarı ile yürürlüğe girecek olan Avrupa ülkelerine vergisiz ihracat antlaşması ile pazardaki payını yükseltmeye başlayacak. Ancak tüm bu ülkelerdeki politik belirsizlikler, coğrafi konum ve şartlar, etik standartlar, servis kalitesi ve esneklik eksiklikleri değerlendirildiğinde Türkiye tekstil sektöründeki vazgeçilmeyecek yerini korumaya devam edecektir.” Bülent Alkanlı / Perseus Genel Müdürü: “Dijital alışveriş yakın geleceğimizin önlenemez yükseleni. 2020 senesi için dünya öngörüleri ise, yapılacak olan alışverişin üçte birinin mağazadan, üçte birinin internetten, geri kalanının ise internetten alışveriş yapılıp mağazadan kendimizin teslim almasıyla (click&collect) gerçekleşeceği yönünde. İnsanların alışveriş beklentileri de gitgide kendine özel hale gelmeye başlarken, fiziksel mağaza hala ziyaret edilmeye devam edilecek.” Fatya Mamçu / Li & Fung Executive Vice President: “Li & Fung dünya çapında 40 ülkede 300 ofisi ile dünyanın en büyük tüketici ürünleri sanayi şirketleri arasında yer almaktadır. Li & Fung, organizasyonun stratejik noktalarından biri de İstanbul ofisimiz. Li & Fung olarak Türk tekstil sektörüne çok iyimser bakıyoruz.” Arzu Ordoubadı / Apparel Lab Managing Partner: “Tüketiciler, bireyselleşmenin ve hızlı tüketimin sonucu olarak, sürekli yenilik peşindeler. Ancak teknolojinin gelişimi yani dijital ortamda “yeni” olanın saniyeler içerisinde milyonlara ulaşması “yeninin” de çok hızlı bir şekilde “eskimesi” moda perakendecisi ve üreticisi açısından “zor bir dönemi” göstermektedir. Beklentilerin “jet hızıyla” değiştiği bir moda sektöründe TEK stratejinin mevcut ve kurulacak olan “bireysel” ilişkilerle yürütülmesi gerektiğine inanıyorum. Yani bizleri ileriye taşıyacak olan ve üretim için ihtiyacımız olan “öngörülebilirlik” ve “güveni” sağlayacak olan da bu olacaktır. Çünkü bu “çağ atlatan” hız hiç bir zaman “insan- insana” ticaretin tılsımına erişemeyecektir.”